وهي الميول الخاصة بانحدار جانبي الطريق سواء الجسور او القطوع منها ويتم تصميمها كأخر
مرحلة من مراحل تصميم مقطع جسم الطريق ويفضل ان تكون منبسطة قدر المكان لضمان الامان
والاستقرار للمركبة في حالة خروجها عن الطريق وعبورها علي ميل كانت الميول الجانبية
مناسبة لطبيعة التربة كلما كان الطريق اكثر استقرارا وثباتا.
ويفضل ان تؤخذ الميول التالية:
- 1:6 لجسور الردم ذات الارتفاع الاقل من 1 متر.
- 1:4 لاعمال الردم ذات الارتفاع التي تكون من 1 الي 3 امتار.
- 1:3 لاعمال الردم ذات الارتفاع التي تصل الي 6 امتار.
- 1:2 لاعمال الردم ذات الارتفاع التي تتعدي 6 امتار.
1:2 لاعمال الخفر الاقل من 3 امتار.
0 تعليقات
اذا كنت خارج البلاد ومحتاج معلومة مهمة ومش لاقيها ! ممكن دلوقتي تكتب نوع المعلومة الي انت محتاجها وراح نجاوبك بيها علي طول من خلال اضافتها للموقع او من خلال الرد عليك من خلال بريدك الالكتروني او الاتصال بك مباشرة
(أطلب الشرح الي انت محتاجة ولا تتردد)
فريق منارة العلوم يساعدك علي مدار 24 ساعة